Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

VENEFICAS CALABRIAE

giov. 17  aprile h.21

REACT teatro di Residenza Soverato VENEFICAS CALABRIAE

con: Emanuela Bianchi, regia Giovanni Carpanzano. Autore Emilio Suraci, E. Bianchi, G. Carpanzano, Scene Emilio Valente.

Soveria Simeri.(CZ) 1679. Una microstoria che si affaccia dal passato e richiede un ascolto, una voce a favore di quel mondo di storie disperse che formano “ la memoria negata del genere femminile”. È la vicenda di Cecilia Faragò, protagonista dell’ultimo processo celebrato contro le donne accusate di pratiche stregonesche, sancisce anche la fine nel Regno delle Due Sicilie alla caccia alle streghe. Cecilia sposa di un ricco possidente si ritrova unica erede ed esecutrice di un pingue patrimonio. Raggirata da due loschi e avidi canonici della chiesa locale interessati ad appropriarsi di quel patrimonio. Da una parte la “longa manus” di un potere economico e sociale che specie nelle realtà più arretrate e isolate, rappresenta il più potente “strumento di pressione e consenso” dall’altra i segni di un’antica e irredenta sofferenza sociale di cui Cecilia rappresenta la parte più debole e vulnerabile.